Om rapporten

Publisert

Denne rapporten er skrevet av dugnadsgruppa Historikere for Palestina, som består av ansatte ved åtte av landets universiteter og høyskoler. Vi har samlet oss i solidaritet med det palestinske folk, som gjennom tiår har vært ofre for etnisk rensing og fordrivelse fra sine hjem og sitt land. De har opplevd stadig økende okkupasjon med ekstrem vold og et apartheid-regime under okkupanten Israel, og blir nå utsatt for det som flere forskere kaller et pågående folkemord.[1] Israels massive folkerettsbrudd skaper både juridisk og moralsk handlingsplikt for Norge som tredjepart, for Norges statsinstitusjoner, og oss som enkeltindivider.[2]

Med bakgrunn i et behov for skjerpede aktsomhetsvurderinger i land i krig og konflikt, ønsket vi i Historikere for Palestina å undersøke praksisen til de 64 israelske selskapene som Statens Pensjonsfond Utland (SPU) var investert i.[3] Vi har tatt utgangspunkt i retningslinjene som Finansdepartementet har gitt til Etikkrådet og Norges Bank, og spurt i hvilken grad disse selskapene overholder kravene.[4] Konklusjonen vår er at flertallet av disse enten burde vært satt under observasjon eller ekskludert i tråd med gjeldende reglement.

Det er tre forhold som gjorde at vi ønsket å gjøre denne undersøkelsen. For det første hviler Israels okkupasjon av palestinsk land, den etniske rensingen og voldsbruken, samt det pågående folkemordet, på økonomiske strukturer. For det andre er Norge via SPU Europas største institusjonelle investor i selskap som bidrar til Israels ulovlige okkupasjon av palestinsk land.[5] For det tredje har regjeringen, Norges Bank og Etikkrådet konsekvent hevdet at systemet for vurdering av mulige bidrag til Israels folkerettsbrudd fungerer etter hensikten. Mellom disse tre forholdene er det et potensielt misforhold. Dette ønsket vi å undersøke.

Vi har gått til jobben som faghistorikere. Det betyr at vi har gått til det vi har funnet av åpent tilgjengelige kilder, brukt vår kildekritikk, og sammenfattet informasjonen vi har funnet om selskapene. Vi har jobbet for å forklare hva selskapene gjør, hvordan de eventuelt bidrar til brudd på de eksisterende etiske retningslinjene til SPU, og forholdt oss til hva Etikkrådet har gjort av vurderinger og konklusjoner i tilsvarende tilfeller knyttet til eksklusjoner og observasjoner. I praksis betyr det at vi har sett på selskapenes egne nettsider, åpent tilgjengelig investor-informasjon, nyhetsartikler og vitenskapelige artikler, samt rapporter og oppslag som er samlet inn av forskjellige organisasjoner som FN,[6] Who Profits, Don’t Buy Into Occupation, the American Friends Service Committee (AFSC), B’tselem, Al Haq, Amnesty International og Human Rights Watch (HRW). Noen av disse viser ikke alltid hvor de har informasjonen sin fra. Vi har imidlertid i de fleste tilfellene klart å triangulere påstander og info fra andre kilder.

Resultatene av undersøkelsen vår ble først publisert i en kronikk i Aftenposten 3. juni i år.[7] Konklusjonen vår er at SPU er investert i nær sagt alle aspekter som sørger for at Israel ulovlig kan okkupere stadig mer palestinsk land. Det gjelder banker som finansierer byggingen av ulovlige bosetninger, forsikringsselskap som forsikrer bygninger og næringsvirksomheter, energiselskap som enten driver kraftproduksjon på okkupert land eller forsyner ulovlige bosetninger med energi, selskap som driver sin produksjon eller inntektsgivende virksomhet på ulovlig okkupert land, selskap som driver kjøpesenter, servicevirksomhet eller detaljhandel i okkuperte områder, selskap som leverer overvåkningsteknologi, samt selskap som bidrar til bosetternes landbruksdrift på ulovlig okkupert palestinsk land. I tillegg har vi dokumentert at SPU er investert i selskap som aktivt bidrar til det pågående folkemordet gjennom leveringer og samarbeid med Israel Defence Forces.

Med denne rapporten ønsker vi å gjøre Finansdepartementet, Norges Bank og Etikkrådet oppmerksom på disse forholdene, og vi håper rapporten kan bidra til en gjennomgang av både de enkelte investeringene som vi peker på som problematiske, samt hvordan systemet for etiske vurderinger av SPUs investeringer fungerer.

Investeringer er alltid politiske, spesielt når det foregår et folkemord. Det vi har avdekket tyder på at dagens ordning med etiske vurderinger av Oljefondets investeringer ikke fungerer tilfredsstillende.

Oslo, 29. juni 2025

Toufoul Abou-Hodeib, Håvard Brede Aven, Vigdis Evang, Eli Morken Farstad, Vera Fiveland, Narve Fulsås, Bieke Gils, Jonas Fossli Gjersø, Ola Innset, Anne Kveim Lie, Frank Meyer, Pål Nygaard, Pelle Valentin Olsen, Sissel Rosland, Diego Alexander Salazar, Yngvild Storli

Litteraturliste

Albanese, F. (2024). Genocide as colonial erasure - Report of Francesca Albanese, the UN Special Rapporteur on the situation of human rights in the Palestinian territories occupied since 1967. United Nations. https://www.un.org/unispal/document/genocide-as-colonial-erasure-report-francesca-albanese-01oct24/

B’tselem. (2021, 12. januar). Apartheid. https://www.btselem.org/apartheid

Christiansen, H. (2025, 25. juni). Israelske forskere varsler om folkemord i Gaza: – Et vendepunkt i jødisk historie. Aftenposten. https://www.aftenposten.no/verden/i/vgB2jX/israelske-forskere-slaar-alarm-gaza-er-et-vendepunkt-i-joedisk-historie

Database of Business Enterprises Pursuant to Human Rights Council Resolutions 31/36 and 53/25. (u.å.). OHCHR. Hentet 25. juni 2025, fra https://www.ohchr.org/en/hr-bodies/hrc/regular-sessions/session31/database-hrc3136

DBIO. (2024). Don’t Buy into Occupation Report 2024. https://dontbuyintooccupation.org/reports/dont-buy-into-occupation-report-2024/

Einarsen, T. (2024, 3. november). Tredjestaters plikter i relasjon til ulovlig okkuperte områder. Betydningen av ICJs rådgivende uttalelse i Palestinasaken. Forsvar folkeretten. http://forsvarfolkeretten.no/2024/11/03/tredjestaters-plikter-i-ulovlig-okkuperte-omrader-betydningen-av-den-internasjonale-domstolens-radgivende-uttalelse-i-palestinasaken/

Etiske utelukkelser. (2023, 27. april). Norges Bank Investment Management. https://www.nbim.no/no/

Hernes, G. (2024, 8. februar). Gudmund Hernes: Israel har aldri tapt så mye støtte som i denne krigen. Morgenbladet. https://www.morgenbladet.no/ideer/gudmund-hernes-israel-har-aldri-tapt-sa-mye-stotte-som-i-denne-krigen/8853532

Historikere for Palestina. (2025, 3. juni). Stortinget må gi Etikkrådet ny instruks om Oljefondet. Aftenposten. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/qP433L/stortinget-maa-gi-etikkraadet-ny-instruks-om-oljefondet

Kruhaug, N.-I. (2025, 24. mars). Redd Barna ber Stoltenberg skjerpe retningslinjene for oljefondet. Adresseavisa. https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/i/W01qXd/redd-barna-ber-stoltenberg-skjerpe-retningslinjene-for-oljefondet

Lovdata. (2014). Retningslinjer for observasjon og utelukkelse av selskaper fra Statens pensjonsfond utland. Lovdata. https://lovdata.no/dokument/INS/forskrift/2014-12-18-1793

Mordechai, L. (2025). Bearing Witness to the Israel-Gaza War. https://witnessing-the-gaza-war.com/

Pappé, I. (2006). The ethnic cleansing of Palestine. Oneworld.

Utenriksdepartementet. (2024, 4. juni). Gjennomgang av Norges forpliktelser i lys av Sør-Afrikas sak mot Israel [Nyhet]. Regjeringen.no; regjeringen.no. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/gjennomgang-av-norges-forpliktelser-i-lys-av-sor-afrikas-sak-mot-israel/id3043678/

Velo, P. (2024, 23. august). Slik snudde den israelske holocaust-eksperten om folkemord. Morgenbladet. https://www.morgenbladet.no/aktuelt/slik-snudde-den-israelske-holocaust-eksperten-om-folkemord-og-akademisk-boikott/9489105

Yttredal, H. (2025, 25. juni). Raymond Johansen retter sterk kritikk mot Oljefondet: – Det går ikke an å være bare litt gravid. Klassekampen. https://klassekampen.no/artikkel/2025-06-25/leverer-krutt-til-israel

Yttredal, H. & Kristiansen, B. S. (2025, 23. juni). Folkeretts­ekspert: – Løper fra ansvaret. Klassekampen. https://klassekampen.no/artikkel/2025-06-23/folkerettsekspert-loper-fra-ansvaret

Fotnoter


  1. Se for eksempel B’tselem 2021; Christiansen 2025; Hernes 2024; Pappé 2006; Velo 2024; Albanese 2024. ↩︎

  2. Einarsen 2024. Vi er altså ikke enige i regjeringens vurdering ang. ICJs kjennelser fra juli 2024, se Utenriksdepartementet 2024. ↩︎

  3. Kruhaug 2025; Etikkrådets Cecilie Hellestveit pekte senest 25. juni på at «…jo mer alvorlig situasjonen i et område er, jo høyere krav til aktsomhet fra selskaper vil Etikkrådet forvente.», se Yttredal 2025. Vi har ikke forskjellsbehandlet investeringene basert på investeringsverdi, jamfør Etikkrådets påpeking om at dette ikke er en variabel i de etiske vurderingene, se Yttredal & Kristiansen 2025 ↩︎

  4. Etiske utelukkelser 2023; Lovdata 2014 ↩︎

  5. DBIO 2024: 6 ↩︎

  6. Se 2023-oppdatering av rapport (A/HRC/43/71, s. 1) og 2024 (A/HRC/57/21, s. 3) som peker på at rapportene ikke er uttømmende i sin kartlegging, Database of Business Enterprises Pursuant to Human Rights Council Resolutions 31/36 and 53/25 u.å. Se også Mordechai 2025 ↩︎

  7. Historikere for Palestina 2025 ↩︎